måndag, augusti 28, 2006

Frat-parties och shopping

Jag har haft en intressant och trevlig helg. Började med att jag hängde med min rumskamrat Brent och CCF (Christian Campus Federation) till Stone Mountain Park

, där de bjöd på grillad mat och sen fick vi se lasershowen som knappt kan beskrivas med ord. De spelade musik och visade bilder och figurer med laser på den stora bergväggen, och det hela avslutades med en mycket patriotisk avdelning med amerikanska flaggor och soldater och fyrverkerier. Man undrade om det verkligen var på riktigt. Det värsta av allt var att de flesta verkade ta det på allvar...

Efter den omskakande upplevelsen var det så äntligen dags för den första festen. Folk här verkar inte det minsta intresserade av sånt, vilket gjorde oss svenskar lite besvikna. Fast det kanske är bra för studierna. Vi var iaf på Tau Kappa Epsilon som hade utomhusfest med live-band. Många från Internationella Huset (som jag framöver bara kommer kalla I-House) var med, och vi hade skoj.

På lördagen var vi på iransk filmfestival och såg filmen Yek Teke Nan, som betyder ett stycke bröd. Ingen förstod särskilt mycket av filmen, men jag antar att vi inte är tillräckligt kulturella helt enkelt. Kan iaf bocka av ännu en aktivitet som man måste delta i för att få bo i I-House (8 per termin). Efter det gick vi och såg några andra band på en annan fraternity (studentförening för pojkar - tjejernas heter sorority), Delta Ypsilon och träffade Bryon som visade oss runt där förut i veckan när alla fraternities hade öppet hus. Mycket trevlig kille, och jag tycker att Delta Ypsilon verkar vara den bästa föreningen.

På söndagen bjöd Adam (en av killarna som bor här) alla i I-House på pannkaks-frukost, vilket jag tyckte var mycket snällt av honom. Pannkakorna var inte som hemma (mycket tjockare och så hade man sirap på istället). Vince (schlager-dåren) tycket att vi skulle göra svenska pannkakor någon gång sen, och det var ju en bra idé. Det borde man ju klara av, för det är ju en av de få rätterna som till och med farsan klarar av att laga.

Efter det åkte vi till ett Shopping Mall och handlade lite. Jag köpte inte mer än två t-shirts och ett strykjärn, men de andra svenska grabbarna handlade rätt friskt. Jeansen var svinbilliga (30 dollar), men jag hittade inga jag gillade. Kul att ha sett ett sånt shopping center iaf. Det här var tydligen ett ganska litet, även om jag tyckte det var stort. Det är iaf en grundregel som stämmer rätt bra här - allt är större. Och då spelar det ingen roll vad det gäller. Köpte t.ex. kaffe på Starbucks (klassiskt ställe som finns i varje hörn i USA där man kan få kaffe i alla möjliga och omöjliga varianter) och beställde en i storlek medium. Fick en kaffe som var lika stor som när man beställer stor Cola på McDonalds i Sverige, en halvliter med andra ord. Hur stor är då den stora?? Man blir ju sjuk om man dricker så mycket. Fick i mig lite mer än halva...

Den här veckan lär väl skolan dra igång lite mer på allvar, men vi har nog haft lite mer tur än de andra som redan efter första veckan hade massa läxor. Nåväl, det är ju ändå därför man är här och jag tycker det ska bli lite skönt att få komma igång också.

Veckans låt:
Vicki Lawrence - The night the lights went out in Georgia