fredag, januari 12, 2007

Byråkrati och innebandy

Nu är första veckan snart slut, och jag har kollat av de kurser som var aktuella och bestämt mig för vilka jag ska ta. De är:

Mobile Design
IMS Labratory class (För tävlingen)
Empirical Methods in HCI (Human-Computer Interaction)
Internetwork Security

Andra grejer som hänt är att jag bråkat med (ursäkta uttrycket) surkärringar här på skolan. Av någon anledning är det bara riktigt griniga jävla haggor som jobbar med administrationen här. Först trodde jag att det var kulturkrockar, och att de uppfattade mig som oförskämd även om jag inte menade det, men nu har jag fått det bekräftat av jänkarna här att det är ett välkänt fenomen - TBS (Tech Bitch Syndrome).

Man stöter på det lite överallt, men det värsta var hon på Registrars Office. Vi var inne redan i december för att få ett formulär från CSN ifyllt av dem så att vi kan få pengarna för den här terminen. De lovade att skicka den till Sverige när de fyllt i den. Inget hade hänt på CSN, så jag gick till dem för att fråga vad som hänt med vårt formulär. Det låg där hos henne, och hon hade helt enkelt gett fan i att skicka det. "We can still send it", sa hon. Ja det kanske ni kan, men om ni hade sänt det när ni skulle hade jag haft mina pengar nu så att jag kan betala terminsavgiften som ska vara betald senast fredag (det här var på onsdagen). Som tur var fick jag god hjälp av vår handledare på internationella kontoret, och nu är pengarna på väg. Som tur är hade jag pengar på sparkontot och hade anat oro och fört över dem så att de hann fram. Vad hade hänt om jag inte haft 3000 dollar på kontot? Att hon sen är riktigt otrevlig också när det är hon som gjort fel? Jag kan inte fatta hur de tänker när de söker sig till ett servicejobb när de är anti-serviceminded.

Inte nog med det, vi har ju vår hälsoförsäkring betald i Sverige, så vi ska inte betala den här. Det måste man söka anstånd för. Anders och Karl-Magnus fick sina godkända, men inte jag av någon märklig anledning. Nu hade jag ju inte fört över sparpengar så det räckte till det också och sista dagen är ju imorgon, så jag skulle inte hinna föra över mer. Då fick jag gå och prata med en annan surkärring som inte heller ville hjälpa mig. Man blir ju så förbannad!!

Nu ska jag inte gnälla mer för nu är allt löst och betalt, men jag kände att jag ville skriva av mig lite. Det som händer annars är inte så mycket nu så här i början av terminen. Vi passar på att idrotta så mycket som möjligt. Anders och jag skrapade ihop så många innebandyklubbor som möjligt och har introducerat den fina sporten för folket i huset. Första matchen var i måndags. De var inte så duktiga, men det var riktigt roligt ändå. Tack Oskar för ditt bidrag!


Har klippt mig också. Nya frippan ser ni på bilderna. Det var ju en märklig historia också. Jag hade ju ganska lång lugg (ner till nästippen). Hon kammade ner den och klippte den i höjd med ögonbrynen utan vatten. Det resulterade i att allt hår hamnade i mina ögon. Hon fattade inget, så jag fick lov att borsta bort det med handen. Då kopplade hon och gick lös på vattenflaskan. Sprutade mig två ggr rakt i örat. Dit går jag inte tillbaka fler ggr...

Nästa projekt är att köpa en ny dator. Finns ju flera anledningar till det, men den främsta är att i tävlingen kommer vi behöva en med minst 1Gb minne. Det har ju inte min, och den börjar bli gammal och sliten. Skärmen är trasig bl.a. Förhoppningsvis vinner man ju tillbaka pengarna också ;-) Som det ser ut nu lutar det åt en HP (Inte HP/Compaq!!). Nån som har några tips om vad man ska köpa och inte. Det handlar om en bärbar alltså...

Nu ska jag ner och laga mat till Anders.

2 Comments:

Blogger Peter Olevik Dunder said...

-----
Har ni ingen kår som kan ge sig på

universitetets servicenivå?
-----
Kul att läsa lite om vad som händer dig i väster.

Även om Petter och jag inte tagit oss i kragen och rest över på semester.
-----

fredag, 12 januari, 2007  
Blogger carin said...

Hej Nisse!
Snygg blev du iallafall, hamnade hos liknande frisör som jag gjorde:))
Förstår din irritation på "tanterna" men du beskriver det så roligt så jag skrattade faktiskt.
Lycka till med kurserna och tävling, håller tummarna!!
Äntligen lite snö och lagom kyla.
Må så gott Kramar Carin

lördag, 13 januari, 2007  

Skicka en kommentar

<< Home