måndag, september 25, 2006

Tom Petty och forsränning



Jag fick tag på Kim i fredags, och som tur var ville hon följa med på konserten. Vädret var ganska dåligt när vi åkte, och vi hade förberett oss på regn. Regnet kom också, men det vara bara 10-15 min när vi väntade på förbandet (The Strokes), så det var ju tur. Våra platser var ganska långt bak, men det var skönt att sitta på en filt och lyssna. När Tom Petty kom ställde vi oss upp och då började de använda storbildskärmar på scenen också. Trots att han just släppt ny skiva så spelade han mest gamla hits, vilket både Kim och jag uppskattade. Stevie Knicks (den blonda tjejen i Fleetwood Mac) kom in som gäst på ett par låtar. Jag har ingen koll på vad hon gjort solo, men det är en av Kims favoritartister, så det var ju kul.

På lördagen samlades alla utbytesstudenter kl 08.15 för att åka buss till Tennesse (ca 2-3 timmar) och åka forsränning. Efter en liten säkerhetsgenomgång tilldelades vi flytväst, hockeyhjälm (svensk Jofa) och en paddel. Vi var sju man i varje flotte plus guide. Guiden satt längst bak och styrde flotten och gav oss instruktioner om hur vi skulle paddla (framåt, bakåt eller inte alls). Längs med floden fanns olika hinder (stenar, forsar, strömmar) som vi på bästa sätt skulle passera utan att välta eller ramla ur. Jag fick sitta längst fram på styrbord sida, vilket innebär att jag fick ta de värsta vattenmassorna som kom över flotten, och de värsta stötarna när flotten slog i mot vågorna. Det innebar även att jag såg bäst, och fick styra takten på paddlingen (alla bakom på min sida fick rätta sig efter mig. jag och han som var längst fram på babord fick försöka synka med varandra). Största problemet med att sitta fram är att det inte finns några bra ställen att låsa fötterna på, vilket gör att det blir svårare att sitta still. Jag for runt ganska bra, och en gång ramlade jag till och med. Som tur var flög jag in i flotten istället för ut i vattnet. Det var i alla fall riktigt häftigt, och det är något jag gärna gör igen. Synd att släkten kommer i november, annars hade vi kunnat göra det. Är nog för kallt i vattnet då.

Det är inte vår flotte på bilden (kunde inte ta med kamera för allt blev blött, och vi hade fullt upp med att paddla), men ni kan ju se hur det kunde se ut...

Veckans låt:
Tom Petty - American girl