fredag, november 10, 2006

Irländsk folkmusik och dans

Igår hade vi besök i I-House av ett band som spelade traditionell Irländsk folkmusik, och de hade även en dansare med sig som visade lite traditionell irländsk folkdans. Eftersom jag är musikansvarig i I-House Steering Committee, var det jag som var initiativtagare, arrangör och den som fixade allt helt enkelt. Tanken var från början att det här skulle vara ett sätt för musiker att få lära sig mer om musik från andra delar av världen, och kunna ställa frågor om instrumenten och sättet att spela och att kanske få vara med och spela tillsammans med bandet också. Nu finns det ju inga musiker i huset, men jag tyckte att funkade ganska bra ändå.


Det hela började med att jag skickade ett mejl till en kvinna på Irsih Arts Foundation of Atlanta, och berättade om min idé. Hon tyckte det verkade kul och hjälpte mig att hitta ett band. Sen efter att jag fått loss lite pengar från I-Housekassan gick jag och köpte lite snacks till publiken och möblerade om vår gemensamma yta på nedervåningen för att det bättre skulle passa tillställningen.




Det hela blev väldigt lyckat tycker jag. De spelade fiol, concertina och uilleann pipes (irländsk säckpipa) och flöjt. De var inte lysande på sina instrument, men det som var det verkligt intressanta var att de mellan låtarna berättade om sina instrument, historien bakom låtarna, och allmänt om den irländska musiken. Precis som jag hade hoppats på. Det var mer ett föredrag än en konsert, även om de spelade mycket hela tiden. Uppslutningen var bättre än jag hoppats på också, och flera positiva kommentarer hördes bland publiken. Förhoppningsvis kan det här bli en serie av aktiviteter. Min tanke var att ha kanske ett mexikanskt band, ett afrikanskt, ett indiskt/pakistanskt.

Nu är det bara 5 veckor kvar i skolan, och Anders och jag fick en aha-upplevelse när vi insåg hur mycket det är kvar att göra i alla kurser på den korta tiden. Den sista tiden kommer inte att bli nådig. Därför ska jag jobba undan så mycket jag kan innan mina kära släktingar kommer. Vill ju ha tid att träffa dem när de väl kommer. Därför kommer helgen för en gångs skull att ägnas åt studier.

Har lyckats registrera mig till 4 st kurser nu i alla fall. Typiskt nog så krockar alla de bästa kurserna, och här får man under inga som helst omständigheter registrera sig för kurser som har schemakrockar. Det finns fortfarande en del kusrer som jag hoppas kunna ta, men som är fulla för tillfället. I januari när alla bestämt vilka de vill ha och droppat de andra kan det finnas öppningar. Är ändå hyfsat nöjd med dem jag har för tillfället.

Ikväll blir det hockey igen, Thrashers - NY Rangers. Atlanta har ju riktigt flyt just nu, och efter onsdagens vinst leder de hela ligan! Kanske kan bli en del slutspelsmatcher i vår... *knack knack*